Luisa Spagnoli, a tökéletes Made in Italy termék Budapesten (Győrben és Debrecenben)
2016. augusztus 07. írta: RozmaringCsokoládé

Luisa Spagnoli, a tökéletes Made in Italy termék Budapesten (Győrben és Debrecenben)

BACI csokoládé, csodás kosztümök, egyedi látásmód, ez a Luisa Spagnoli brand

Kevés ember él szerintem a Földön, akinek ne mondana valamit a Made in Italy kifejezés, sőt, ne szeretné nagyon is. S ez nem csak a nőkre igaz – bár rájuk leginkább -, hanem ugyanúgy a férfiakra is. Olyannyira figyelünk ennek a mindennapi történelmére, hogy nagyjából egy olasz tervezőt mindenki tudna mondani, akár álmából felkeltve is. De tudjuk-e, ki volt Luisa Spagnoli, s mit köszönhetünk neki…mindazon túl, hogy nagyon sokat? Arról pedig még kevesebben tudnak, hogy Budapesten is találkozhatunk a márkával a Luisa Spagnoli Szalonban, valamint megvásárolhatjuk az egyik legismertebb bonbont - szinte Luisa Spagnoli ötletének köszönhetően - a BACI-t, a Grifolino Caffetteria e Museo-ban.

borito.jpg

Minden 1907-ben kezdődött. Akkor, amikor Luisa Spagnoli nevével egy olyan termék látott napvilágot, amit ma is mindannyian vígan eszegetünk Olaszország-szerte. Ez pedig nem más, mint a finom Perugia-i csokoládé, a BACI – ejtsd: bácsi -, melyet ma is az a Perugina cég gyárt, amit Luisa Spagnoli és férje, Annibale Spagnoli, valamint barátjuk, Giovanni Buitoni alapítottak a városban egy kis, sarki üzletként. Aztán persze ahogy a cég növekedni kezdett, úgy jelentek meg az újabb termékek, a ma is megtalálható Grifo, Luisa és Rossella. Luisa Spagnoli több dologban is korszakalkotó volt hazájában. A Perugina cég keretein belül ő nyitotta az első cégen belüli bölcsődét és óvodát, hogy az anyák minél közelebb tudjanak lenni a gyerekeikhez munka közben is.

perugina.JPG

De itt nem állt meg a történet. 1920 újabb forduló volt az üzletasszony életében, ami leginkább az állatszeretetének volt köszönhető. A húszas évek végén a születésnapjára egy angóra nyulat kapott ajándékba, s addig-addig simogatta és nézte a tenyerére tapadó finom kis szőrszálakat, amíg meg nem született a következő ötlet. Angóra nyulakat kezdett tenyészteni, melyeknek a szőrét kézzel fésülték – s fésülik ma is - ki a nyúlból és dolgozták fel 1928-tól kötöttáruként. Az akkori kor nagy divatja a kasmír volt, ami csak egy szűk rétegnek volt megfizethető. Ezt a piaci rést találta meg Luisa Spagnoli, így a terméke hamar hatalmas kereslet lett világszerte. Ennek köszönhetően, 1928-ban pedig megszületett a Luisa Spagnoli Divatház.

angora.JPG

1930-ban a hatalmas világhírnévnek köszönhetően a kormány is támogatni kezdte az angóra nyúl tenyésztését, így nem volt kérdés, hogy a család szabadalmaztatja a „Spagnoli angóraszál”-at. 1935-ben, 57 évesen, Luisa Spagnoli meghalt, de fia, Mario Spagnoli számára nem volt kérdés, hogy továbbvisz a cég irányítását.

Bár a ’40-es évek gazdasága világszerte ingadozott, a divatház mégis ekkor nyitotta több üzletét is Olaszországban és a világban. 1940-ben az első üzlet Perugia-ban kapott helyet, melyet 1941-ben Firenze, majd 1943-ban Róma követett. Az angóra szálak pedig megjelentek a Saks (New York) után a Lanvin Sport-ban és a Schiaparelli-ben (Párizs). 1947-ben robbant be igazán Olaszországban a Made in Italy, aminek első úttörői között volt a Luisa Spagnoli Divatház is. Marco Spagnoli rengeteg időt szentelt arra, hogy haute couture minőséget állítsanak elő megfizethető áron. Bár a világháborút a cég szerencsésen túlélte, az igazán látványos fejlődés az ’50-es években történt. Új üzleteket nyitottak szerte Olaszországban, új alapanyagok feldolgozásába kezdtek – merinfleur, gyapjú és pamut jersey, vagy a saját újabb szabadalmuk, az angolmere -. Mindennek következtében az alkalmazottak számát megháromszorozták.

A ’60-as években Mario Spagnoli fia, Lino vette át a cégvezetést, aki meghódította a világot. Üzletek nyíltak Dallasban, Németországban, Hollandiában, s a ’60-as évek végére 70 országban volt jelen a márka, s a világ leghíresebb színésznői szinte csak Luisa Spagnoli ruhában voltak hajlandóak utcára lépni. Köztük volt például Sophia Loren vagy Gábor Zsazsa is.

50es_evek.JPG

A ’70-es évek minden addiginál nagyobb kihívás elé állította a divatházakat. A hippie szabadérzés, a mini maxivá való „meghosszabbodása”, a flower power gondolkodásra késztette Lino Spagnoli-t is, aki tökéletesen vette az „akadály”-okat. 1986-os haláláig hatalmas decentralizált fejlesztéseket hajtott végre a szabászatban, így a cég sikere töretlen maradt – arról nem is beszélve, hogy néhány gyártási folyamatot vidékre helyezett ki, ezzel minél több munkát adva az embereknek -. Lino halála utána a céget Nicoletta Spagnoli örökölte.

Nicoletta a ’80-as években a technológia szinte határtalan fejlesztésében látta a jövőt, ami újabb sikereket hozott a cég életében. A divatház a „városi nő” tökéletes megjelenésére törekedett, a személyiség kifejezésére, így az évtized fő vezérfonala az easy chic lett.

7080asevek.JPG

A ’90-es évek kimeríthetetlen fogyasztási szokásai között is jól vette a cég az akadályokat. Ars poetikája lett, hogy a múltból, a hagyományokból táplálkozva, de a mai kor igényeit szem előtt tartva alkosson. Ennek köszönhető, hogy a ’90-es évek elején teljesen átalakították az üzleteket. Ma már elegáns környezetben találkozik a luxus a praktikummal, melyet a színek és formák könnyed eleganciája fog közre minden Luisa Spagnoli szalonban.

90tolnapjainkig.JPG

Ez jellemzi a magyarországi szalonokat is, melyek közül az első 2010-ben nyílt Budapesten a Párizsi utcában – majd 2012-ben Győrben, ’15-ben pedig Debrecenben -. Az ezeket működtető női testvérpár kizárólagos forgalmazó Magyarországon – nem franchise – ahol a cseresznyefa bútor és Murano-i csillár ugyanúgy megtalálható az xs-xl méretű ruhák bűvkörében, mint bármelyik Luisa Spagnoli Szalonban. Talán ennek is köszönhető, hogy a vásárlói kör is sokban hasonlít a cégalapítókhoz, önálló, független üzletasszonyok.

szalonbp.jpg

(Budapest, Párizsi utca 1.)

2016 májusára a szalon kinőtte magát, így megnyújtották a helységet a Grifolino Museo e Caffetteria-val, ahol a minőségi olasz kávé, a BACI csokoládé, a bárhangulat, a divat és a gasztronómia, valamint a kultúra ad randevút egymásnak. Mindezt olyan márkákkal, mint a Faema kávégép, Musetti kávé, Via del Té firenzei tea, vagy a Vis Vitalis egyenesen a Pannonhalmi Apátságból olasz és magyar borokkal színezve. 

grifolino.jpg

Bárhonnan is nézzük, nyugodtan kijelenthetjük, egy olyan - szinte - egyedülálló termékről beszélünk, amiből ma Magyarországon nem sok található. Hagyományos szabványtermékekkel, alkalmi kosztümökkel várja ugyanis az üzletasszonyokat a Luisa Spagnoli Szalon Made in Italy felfogásban, egyenesen az olasz gyártótól.

(A képekért és az információkért köszönet a magyarországi Luisa Spagnoli Szalonok tulajdonos-testvérpárjának)

A bejegyzés trackback címe:

http://rozmaringescsokolade.blog.hu/api/trackback/id/tr979364426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.